lørdag 16. august 2014

Høsten nærmer seg....

Kveldssola på veg ned over Haddelandsheia


Når sola går ned over fjellet mot Knaben og Sirdalen får vi et fantastisk fargespill, ja det er bare nydelig. Vi har ikke lengre de varme kveldene, temperaturen var helt nede i 6 grader i natt, men lufta blir så fin og klar. Det går jo ann å fyre i ovnen selv om vi er i august måned.
Flaggspetten har vært ivrig i år - de fleste fuglekassene må få nytt hull til våren.

Vi har nærmere 30 fuglekasser i forskjellige størrelser rundt hytta. I år har Flaggspetten vært meget ivrig i sin jakt på egg og fugleunger. Resultatet er blitt som bildet viser. Til våren skal jeg sette på metallringer, slik at hekkende fugler får værei fred.




Røsslyngen på sitt fineste

Selv om det var en megt nedbørsfattig vår blomstrer lyngen nå på sitt fineste. Blomstringa er nydelig og til nytte for bier og humler som kan hente inn nektar.
Årets første tyttebær

Prøvde å plukke tyttebær denne helga, men de få som jeg fant var meget spredt. Jeg bestemte meg derfor å la dem bli igjen i skogen.
Ukjent sopp

Det var meningen å finne noen kantareller for å spe på med til kveldsmaten, men de jeg fant var både brune og røde og helt ukjente for meg. Så det beste er vel at de ikke kommer på stekepanna.
Årets siste bringebær

Det ble like lite bringebær som blåbær i år. De som jeg fant denne helga ble spist på stedet.
Hytta i treet har blitt sjørøverhytte..
Forrige gang vi var på Haddelandsheia laget vi ei hytte i et tre til glede for de minste. Denne helga ble hytta utstyrt med flaggstang og sjørøverflagg. Så nå er det bare å gå igang med sjørøverleken.

Ingen kommentarer: